Indlæg billede
5. april 2022

Ny hjemmeside – 5 ting du skal være opmærksom på

At få udviklet en ny hjemmeside kan være en uoverskuelig proces. Mange prøver selv, men resultatet er også derefter. Andre vil have et bureau til at lave hjemmesiden, men hvem skal de have fat i, og hvad koster det?

Vi har samlet et par gode råd til dig, og nogle af de elementer som du skal være opmærksom på.

Prisen – hvad koster en hjemmeside?

Lad os springe ud i det med det samme, for der er rigtig mange som ikke ved hvad en hjemmeside koster. Vores svar gør det heller ikke meget bedre… En hjemmeside kan koste alt fra 1000 kr. til 500.000+ kr.

Så tænker du sikkert – ”jamen, så vælger jeg da den til 1.000 kr.”.

Det er også helt okay. Men som alle andre ting i verden, så får du også, hvad du betaler for. Og for nogle er det fint. Men for dig, som gerne vil have en hjemmeside, der fungerer funktionelt men også visuelt, så koster det mere. Derudover skal du også tage hensyn til om hjemmesiden og infrastrukturens sikkerhed, er som den skal være, for ellers vil du med 95% risiko, blive ramt af et hackerangreb. Sker det, er hjemmesiden ikke eksisterende længere. Vi har haft kunder, som er kommet til os, fordi deres tidligere udvikler ikke har sørget for at sikkerheden og backup er i orden, og så skal de betale for en ny hjemmeside igen.

Okay. Så en hjemmeside til næsten ingen penge går nok ikke – ”Men hvad skal jeg så betale?”

Vores hjemmeside priser

Hos Mind Of Marketing koster en hjemmeside fra 15.000 kr. Her sørger vi for, en hjemmeside der fungerer på alle skærmstørrelser, design, funktionalitet og sikkerheden er i top. Cookie samtykke banner og politik er på plads, og siden er klar til en god søgemaskineoptimering (SEO). Der er informationssider, nyhedssektion samt konktaktformular, så brugerne kan følge med i din virksomhed, og der er mulighed for at kontakte dig.

Ønsker du at læse mere om vores hjemmeside løsninger kan du gøre det her:

CMS som hjemmesiden bygges i

CMS – Content Management System – er systemet som hjemmesiden er bygget i. Rigtig mange har hørt om WordPress, som er det mest populære CMS i verden med hele 43% af alle hjemmesider.

CMS delen her kan blive meget teknisk. Derfor har vi valgt at gå igennem det så simpelt som muligt.

Men CMS’en som hjemmesiden er bygget i, har en stor betydning for hjemmesiden i fremtiden. Det er meget forskelligt fra CMS til CMS, hvor meget tid der skal bruges for at opbygge en hjemmeside (dermed meget forskellige priser), og hvor godt det spiller sammen med Google og de sociale medier. Mange CMS’er er meget begrænset ift. nye funktioner, medmindre det udvikles fra bunden, hvor andre kan hente plugins til nye funktioner.

Vi opbygger de fleste hjemmesider i WordPress. Og det er simpelthen fordi, det er enkelt, hurtigt at udvikle i, og der er et hav af muligheder for at installere nye funktioner som bookingsystemer, brugerhåndtering, webshop og meget mere.

Vi har oplevet flere gange, at vores kunder der kommer fra et andet system, vil over i WordPress fordi at deres fremtidige udvikling og supportomkostninger, falder drastisk.

Hastighed

Hastigheden på en hjemmeside er vigtigere end du tror. Der skal ikke mange sekunder med en blank indlæsningsskærm til at brugerne forsvinder. Ofte er brugeren på farten, og vil finde noget information om et produkt eller en service, og får de ikke den på din hjemmeside i lynets hastighed, finder de det på konkurrentens.

Det er ikke kun brugeren, som ser negativt på det. Google slår hårdt ned på langsomme hjemmesider, og giver dem dårlige placering i søgeresultaterne. En god indikation på om din hjemmeside overholder hastighed, er ved at åbne din hjemmeside i Chrome eller Edge, og derefter bruge et værktøj der hedder Lighthouse.

Det du skal gøre er:

  1. Højreklikke et tilfældigt sted på din hjemmeside
  2. Klik op Inspicer
  3. Nu vil du i højre side eller bunden, få et vindue frem
  4. Klik på de to pile for at vise flere faner
  5. Vælg Lighthouse
  6. Vælg om du vil have rapport for Desktop eller mobil
  7. Klik på ”Generate Report” – Her får du et generelt overblik over hjemmesiden, og hvad du kan forbedre.
  8. Se på ”Speed Index” – er den grøn, så har du en hurtig indlæsningshastighed
Skærmbillede af højreklik på hjemmeside
Vælg “inspicer” på hjemmeside
Developer tool skærmbillede - vis mere knap
Vis flere faner
Skærmbillede af developer tool speed index
Speed Index

Hvis din Speed Index er gul eller rød, så kan du i rapporten se, hvad der skal optimeres, for at den kan blive grøn. Igen er WordPress et fantastisk værktøj, da der findes plugins til at optimere hastigheden.

Cookies – GDPR

Når du skal lave ny hjemmeside, eller du finder et bureau som skal lave den, så vær opmærksom på lovgivningen omkring 3. parts cookies. Desværre har vi oplevet, at flere bureauer ikke har styr på reglerne – det kan vi se på mange nye hjemmesider, som bliver offentliggjort.


Kender du nogen som skal have en ny hjemmeside?

tilmeld dig som Referral Reward Partner, og få 10% af kontraktbeløbet og nye fakturaer til din henvisning. Du kan læse mere om vores Referral Reward Program her:


Men før vi kort forklarer reglerne om cookies, så vil vi lige fortælle, hvad cookies er.

En cookie er en lille fil, som hjemmesiden lægger på brugerens enhed, for at kunne få informationer om brugeren, browseren og enheden. Hvis du f.eks. har opsat Google Analytics på traditionel vis, så lægger Google Analytics filen på brugerens computer fra din hjemmeside. På den måde kan Google spore, hvilken side brugeren befinder sig på, hvilken enhed brugeren benytter, hvor brugeren befinder sig og meget mere.

I 2018 vedtog EU en lov om, at man som hjemmesideejer skal oplyse brugeren om hvilke cookies der benyttes på hjemmesiden. Derudover skal brugeren have mulighed for at fravælge cookies. Efterfølgende er der kommet flere krav til, og nu skal man kunne vælge specifikke typer af cookies i et samtykke banner, og der skal være en cookie politik.

Cookiebot samtykkebanner
Cookie samtykke banner med valg af typer

Der findes flere forskellige udbydere, som kan håndtere cookie banner og politik for dig. Vi benytter Cookiebot, når hjemmesiderne kan nøjes med deres gratis løsning. Ellers benytter vi Cookieinformation til de betalte løsninger. Begge udbydere sørger for at du overholder cookielovgivningen, og fortæller hvis der er noget, som skal rettes.

SSL-certifikat

Et SSL-certifikat har i dag en stor betydning for din Google placering. Google nedprioriterer hjemmesider, som ikke har et SSL-certifikat installeret.

SSL-certifikatet er noget man køber – eller får via sin hostingudbyder – og opsætter på hjemmesiden. Det er til for at kryptere brugerens informationer, som de sender i f.eks. en kontaktformular, inden det bliver gemt på serveren eller sendes over en e-mail.

Der er sikkert mange, som ikke har nogle formularer på hjemmesiden – og skal du så have det?

Ja… Hvis Google ikke skal prioritere konkurrenten, så skal du.

De fleste hostingselskaber som Simply.com eller One.com giver muligheden for let at installere et SSL-certifikat.


Det var 5 ting, som du skal være opmærksom på ved at få lavet en ny hjemmeside. Der er selvfølgelig flere ting, vi kunne skrive på listen, men vi synes, at de 5 emner vi har skrevet om her, giver dig et god start. Vil du vide mere om de forskellige punkter, eller generelt om udvikling af hjemmesider, er du meget velkommen til at sende en e-mail eller ringe til os.

Del med dit netværk

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print