Afspil video
5. januar 2022

Instagram er ikke længere kun en app til fotodeling…

Den udmelding kom Adam Mosseri (Head of Instagram) med den 30. juni 2021. Og her fra 2022 begynder Instagram for alvor at sætte mere fokus på video indhold. Vi sætter et par ord på, hvad det kommer til at betyde for din markedsføring på platformen.

Instagram har de sidste par år været i hård konkurrence med forskellige sociale medier. Tilbage i 2017 udviklede Instagram funktionen til at lave stories, da Snapchat sad på markedet med de hurtige korte videoer og billeder. De sidste par år har TikTok taget ungdommen med sig over på platformen. For at Instagram i fremtiden skal forblive et af de største sociale medier, har de nu udviklet “Reels”. Reels fungerer på samme måde som TikTok, hvor man kan uploade videoer, som varer maks. 1 minut.

Dermed er Instagram gået direkte i konkurrence med TikTok.

Ulempen ved Instagram i et markedsføringsperspektiv, er at platformens organiske rækkevidde (antal af personer opslag kommer ud til, uden at betale for det), er elendig, da platformen dagligt får så meget indhold. Instagram har derfor en algoritme, som sorterer meget indhold fra, så du som bruger, KUN ser det Instagram mener har mest relevans for dig. Her har TikTok været et fantastisk medie, da platformen i lang tid ikke har haft algoritmer, som sorterer indhold fra.

MEN..

I skrivende stund får Instagram’s Reels ikke ret meget daglig indhold, og dermed får du en langt større rækkevidde med Reels, end du gør med almindelige opslag. DERFOR skal du hoppe på vognen nu, og begynde at lave kort videoer på maks. 1 minut til Instagram, inden der kommer for meget daglig indhold.

Det bliver spændende at se, hvad Instagram ellers kommer til at lave af funktioner. Vi kommer helt sikkert til at se meget mere video indhold på Instagram – og platformen kommer kun til at udvikle flere funktioner til video i de kommende år.

Dermed skal dit fokus på instagram rettes mod video fremadrettet, i stedet for billeder. Dermed er det ikke sagt at du ikke skal poste billeder, men fokus skal være på video.

Se Adam Mosseri’s opslag, hvor han fortæller om at Instagram kommer til at fokusere mere på video:

Del med dit netværk

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print